Yhdistyksen historiaa

OSASTON PERUSTAMINEN SAVONLINNAAN

"Savonlinnassa kokoontui Liikemiesyhdistyksen talolle 21 henkilöä marraskuun 8 päivänä 1921 keskustelemaan lastensuojeluun littyvistä kysymyksistä. Kokouksen avasi rouva Helmi Auvinen ilmoittaen, että kokouksen oli kutsunut koolle eräiden asianharrastajien muodostama tilapäinen toimikunta, joka oli ryhtynyt valmistaviin toimenpiteisiin Kenraali Mannerheimin Lastensuojeluliiton Savonilinnan paikallisosaston perustamiseksi. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin tuomiorovasti A. V. Kuusisto ja sihteeriksi lehtori Hannes Salovaara. Keskustelun jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa Kenraali Mannerheimin Lastensuojeluliiton Savonlinnan osasto, jonka kotipaikkana on Savonlinnan kaupunki ja vaikutusalueena Savonlinnan ja sen lähiseutu.

Osaston väliaikaiseen johtountaan valittiin rouvat Helmi Auvinen, Elli Hällström, Aino Jordan ja Martta Salovaara, tuomiorovasti A. V. Kuusisto ja tohtori A. J. Hällström, varalle rouvat Selma Rosenberg ja Maija Sikio, tehtailija August Alho ja lehtori Hannes Salovaara. Tilintarkastajiksi valittiin rouvat Lyydia Auvinen ja Aino Vihavainen, varalle rouva Sirkka Ignatius ja kamreeri V. Juvonen.

Kokouksessa hyväksyttiin yhdistyksen säännöt.

Perustavan kokouksen jälkeen pidetyssä johtokunnan kokouksessa ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin tuomiorovasti A. V. Kuusisto, varapuheenjohtajaksi rouva Helmi Auvinen, rahastonhoitajaksi rouva Aino Jordan ja sihteeriksi lehtori Hannes Salovaara.

Väliaikainen johtokunta toimi 14.3.1922 pidettyyn osaston ensimmäiseen vuosikokoukseen saakka, jolloin kaikki väliaikaisen johtokunnan jäsenet valittiin uudelleen tehtäväänsä.

Ensimmäisen toimintavuotensa aikana johtokunta piti kolme kokousta. Osasto ryhtyi hankkimaan vaateavustuksia niiden tarpeessa oleville pikkulapsille ja kansakoululaisille. Vaatteiden hankinnasta ja valmistuksesta huolehti osaston naisjäsenten ompeluseura. Papiston välityksellä jaettiin maaseudun kinkeritilaisuuksissa professori A. Ylpön kirjoittamaa Lastenhoidon 10 kultaista käskyä. Liiton keskuskanslian esityksestä keskuksteltiin kotien hankkimisesta turvattomille lapsille ja erikoisesti Itä-Karjalan pakolaislapsille. Lasten hiihtokilpailut järjestettiin Voimistelu- ja urheiluseura Riennon kanssa 12.3.1922 Savonlinnan hankipäivien yhteydessä.

Jäseniä liittyi osastoon vuoden 1921 aikana 62 henkilöä ja ensimmäiseen vuosikokoukseen 14.3.1922 mennessä 93 henkilöä.

Osasto merkittiin yhdistyrekisteriin 11.3.1922. Kenraali Mannerheimin Lastensuojeluliiton Savonlinnan osasto oli ottanut toimintanasa ensiaskeleet,"

(Teksti on kirjasta "Lapsen asialla", joka on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Savonlinnan osaston juhlajulkaisu 60 vuoden toiminnasta, vuodelta 1981.)